Sācis teju pirms 70 gadiem ar sojas mērču un mežrozīšu sīrupu ražošanu, šodien Grindeks ir Eiropas līmeņa farmācijas uzņēmums ar diviem oriģinālproduktiem un vairāk nekā 100 gatavo zāļu formu.

Kad 1957. gadā  Latvijas Zinātņu akadēmijas Organiskās sintēzes institūts izveidoja eksperimentālo rūpnīcu, tajā tika sākta ārstniecības vielu ražošana. Jau tad speciālisti sāka strādāt pie pretvēža preparātiem, un šis darbs rezultējās ar aktīvo vielu ftorafūru – institūta un rūpnīcas sadarbības lielāko veiksmi, kuru septiņdesmitajos gados sāka piegādāt Japānas rūpnīcām. Ftorafūrs® ātri ieguva labu slavu, un tagad tas ir viens no Grindeks visvairāk eksportētajiem produktiem.

Desmit gadus vēlāk aizsākās darbs pie rūpnīcas otra pazīstamākā produkta Mildronāta® – preparāta sirds un asinsvadu slimību ārstēšanai. Latvijai atgūstot neatkarību, eksperimentālā rūpnīca kļuva par valsts uzņēmumu Grindeks, bet 1997. gadā, noslēdzoties privatizācijas procesam – par publisko akciju sabiedrību. Kopš 2002. gada uzņēmuma galvenais akcionārs ir Kirovs Lipmans.

Līdz šodienai uzņēmuma apgrozījums ir desmitkāršojies, bet peļņa palielinājusies teju vai sešdesmit reižu. Pēdējo desmit gadu laikā uzņēmumā investēti vairāk nekā 60 miljoni eiro, izveidotas jaunas ražotnes un cehi. Šogad lielākās investīcijas 2,3 miljonu eiro apmērā atvēlētas kvalitātes kontroles laboratorijas pilnveidei. Par uzņēmuma augsto līmeni liecina saņemtie kvalitātes, pārvaldības un labas ražošanas prakses sertifikāti, kā arī Japānas, ASV un citu valstu institūciju sniegtie atzinumi, ka Grindeks ražotās produkcijas kvalitāte atbilst pasaules standartiem. Tas ļauj uzņēmumam eksportēt savu produkciju uz 55 pasaules valstīm – lielākoties Krieviju un pārējām NVS valstīm, turklāt 13 valstīs uzņēmumam ir savas pārstāvniecības.

Konkurence farmācijas biznesā ir sīva, it īpaši Krievijas un NVS valstu tirgos. „Gatavo zāļu formu jomā tur mēs saskaramies ar ievērojamu vietējo ražotāju protekcionismu,» situāciju skaidro Lipmans. Tas ir galvenais Grindeks gatavo zāļu zāļu formu noieta tirgus, jo tajā uzņēmums realizē pusi produkcijas, tādēļ vadība tur roku uz pulsa. Pagaidām gan nav par ko uztraukties, jo Krievijas farmācijas tirgus uzrāda pozitīvas pieauguma tendences.

Savukārt aktīvo farmaceitisko vielu biznesā galvenie konkurenti ir Ķīnas un Indijas ražotāji, kas piekopj zemo cenu politiku. Lai nezaudētu savas pozīcijas, Grindeks liek lietā savas zināšanas sarežģītu, daudzpakāpju sintēzē izstrādātu vielu ražošanā. «Līdzšinējā izaugsme apliecina, ka mēs varam sekmīgi konkurēt ar citiem ražotājiem, tāpēc, neskatoties ne uz ko, es nākotnē raugos ar apņēmību,» saka Kirovs Lipmans.

Uzņēmums arī regulāri papildina savu produktu klāstu – katru gadu plānots ieviest četrus patentbrīvos produktus. Tie ir analogi medikamenti oriģinālajiem produktiem, kas tirgū var parādīties, tiklīdz beidzies patents oriģinālajiem preparātiem. Tomēr, lai līdz tam tiktu, ir jāiziet vairāki posmi, sākot ar pacientu un ārstu viedokļu apkopojumu, beidzot ar pētījumiem un investīcijām.

Katra produkta pievienotā vērtība ir tajā ieguldītās zināšanas. Grindeks ir sava pētniecības un attīstības struktūra, kas daļu darba veic pašu spēkiem, bet daļai tiek piesaistīti vietējie un ārvalstu zinātniskie un pētnieciskie centri. Par pētniecības nozīmi uzņēmumā var spriest pēc ieguldītajiem līdzekļiem – katru gadu tie ir vairāk nekā pieci miljoni eiro. „Mēs strādājam arī jaunu oriģinālo produktu izpētes un izstrādes jomā, turklāt ar redzamiem rezultātiem,” skaidro Lipmans. Latvijas Zinātņu akadēmija izteikusi atzinību Latvijas Organiskās sintēzes institūta un Grindeks zinātniekiem, par vienu no nozīmīgākajiem pagājušajā gada sasniegumiem zinātnes praktiskajā pielietojumā nosaucot jaunas zāļu vielas ķīmiskās un eksperimentālās izpētes pabeigšanu. «Tas ļaus uzsākt vielas klīniskos pētījumus, un tas nozīmē, ka nākotnē var tapt jauns sirds un asinsvadu grupas medikaments,» atklāj Kirovs Lipmans. Tomēr jaunu oriģinālo produktu izstrāde ir ļoti sarežģīts process un var prasīt pat miljardu eiro lielas investīcijas.

Tā kā Latvijā vērojams tā dēvētais brain drain – talantīgo un gudro cilvēku došanās prom no valsts, Grindeks savā nozarē cenšas pret to nodrošināties. Kopš 2006. gada uzņēmums nodibinājis fondu Zinātnes un izglītības atbalstam, un ik gadu tā atbalstu saņem cilvēki, kas ir apliecinājuši izcilību dažādās Latvijas izglītības un zinātnes jomās, kā arī projekti, kas sekmē zinātnes un izglītības attīstību. Turklāt Grindeks ir Latvijas hokeja izlases ģenerālsponsors un Operas patrons. Papildus tam uzņēmums tērē teju 15% no apgrozījuma mārketinga aktivitātēm dažādu valstu tirgos, lai virzītu savus produktus. Pagājušā gada pirmajos deviņos mēnešus tie vien jau bija 11 miljoni eiro.

«Farmācijas biznesā ir jāstrādā tā, lai plānus, idejas, ieceres varētu zināt ne tikai šim gadam, bet daudziem gadiem uz priekšu,» pieredzē dalās Lipmans. Šķiet, ka Grindeks vadībai mērķi ir skaidri.

 

“Farmācijas līderis”, žurnāls „Forbes” 2014. gada februāris