Pasaules pieredze rāda, ka dažādus pakalpojumus vai produktus ar likumu ir aizliegts reklamēt. Tas ne tikai padara sarežģītāku uzņēmuma produkta noieta veicināšanu, bet arī rada nepieciešamību pēc dažādu papildu iespēju izmantošanas komunikācijas jomā. Viena no šāda veida precēm, kuras ir aizliegts atklāti un tieši reklamēt, ir recepšu medikamenti, kas savukārt ir pamatprodukts lielai daļai farmaceitisko uzņēmumu.

Tā A/S Grindeks mainoties uzņēmuma stratēģijai, nokļuva grūtībās, jo pārtrauca ražot vitamīnus, kurus varēja iegādāties bez receptēm. Iepriekš, tos veiksmīgi reklamējot, varēja piesaistīt nepieciešamo mērķauditoriju, taču šobrīd Grindeks, vēršot uzmanību uz ilggadējo pieredzi, jaunāko tehnoloģiju un produktu terapeitiskajām grupām, pilnībā pievērsies recepšu medikamentu ražošanai.
Taču reklāmas aizliegums šāda veida produktiem padara informācijas sniegšanu sabiedrībai apgrūtinošu. No vienas puses, ir pareizi aizliegt šāda veida preparātus popularizēt ar reklāmas starpniecību, jo tas ir produkts, kas paredzēts noteiktai auditorijai ar konkrēti noteiktu mērķi un, lietots nevietā, var būt bīstams. Tomēr svarīgi ir arī tas, ka sabiedrībai ir nepieciešama informācija par to, ko viņiem piedāvā un kādus preparātus, medikamentus iesaka ārsti un farmaceiti. Reklāmas izmantošana recepšu medikamentiem palīdzētu apziņot un informēt sabiedrību par tai svarīgiem jautājumiem un sniegtu izpratni par to, kas ir tas, ko viņi lieto savas veselības labā.

Veiksmīgākais veids ir sabiedriskās attiecības, kā kompensēt informācijas iztrūkumu situācijā, kad uzņēmumiem nav iespējas popularizēt savu preču zīmi. Tieši tāpēc tiek izmantotas iespējas un informācijas kanāli, ar kuru palīdzību uzmanība tiek pievērsta tieši kompānijas brendam un tā tēlam, kā arī reputācijai. Šādā gadījumā jāatzīst sabiedrisko attiecību risinājumu iespējas. Iesaistoties sociālās atbildības kampaņās, veidojot iekšējo un ārējo komunikāciju ar mērķauditorijām, piesaistot dažāda veida speciālistus (kas ir tiešs informācijas kanāls), tiek nogādāta precīzi mērķēta informācija un popularizēts uzņēmuma tēls.

Savienojot mārketinga stratēģiju ar veiksmīgu PR, kompānija ne tikai padara sevi pazīstamu, bet arī sasniedz mērķauditoriju, izmantojot sponsorēšanas aktivitātes, informatīvos bukletus, dažāda veida dalību konferencēs, izstādēs un balvu pasniegšanas ceremonijās. Mūsu pieredze rāda, ka, iesaistoties dažāda veida sabiedrisko attiecību aktivitātēs, uzņēmums spēj izveidot sev nepieciešamo reputāciju, kas – savukārt – palīdz uzturēt kvalitatīvu saikni ar medijiem, un informācijas plūsmu, nodrošinot – kas ir ārkārtīgi svarīgi – atgriezenisko saiti. Izveidojot nevainojamu informācijas apriti un veidojot pozitīvu uzņēmuma tēlu, tiek piesaistīta auditorija un veiksmīgi izveidota uzņēmuma brenda atpazīstamība, kas nodrošina arī produktu un preču zīmju ievērošanu. Tomēr vissvarīgākais ir sasniegt tieši savu mērķauditoriju.

Svarīgākais ir vispirms izprast – kas tieši ir mūsu mērķauditorija? Lai sasniegtu savus biznesa mērķus, vispirms ir precīzi jādefinē, ko tieši mēs gribam panākt, tātad – kādus cilvēkus uzrunāt un kā to izdarīt, ja reklāma kā komunikāciju kanāls mums nav pieejama. Informācijas trūkums reklāmas veidā ir lieta, kuru neapšaubāmi nepieciešams kompensēt ar dažādu citu informācijas resursu izmantošanu, un šajā gadījumā tā ir pati farmācijas nozarē iesaistītā mērķauditorija – ārsti, farmaceiti, aptiekāri, kā arī dažādi viedokļa līderi. Neskatoties uz to, ka reklāmas aizlieguma problēma pastāv arī citās nozarēs, piem., alkohola vai tabakas izstrādājumu tirdzniecībā, medikamenti (atšķirībā, piem., no azartspēlēm un atkarību izraisošām vielām) ir vitāli svarīgi, dažos gadījumos tie – vārda tiešā nozīmē – var būt dzīvības un nāves jautājums, tāpēc par tiem sabiedrībai noteikti ir jābūt informētai.

Farmācijas nozarē svarīgi ir veidot sadarbību starp farmaceitiem, ārstiem un tirgotājiem. Lai sasniegtu šo mērķauditoriju, nepieciešams izmantot ne tikai PR metodes, bet arī tiešā mārketinga formas, kuru rezultātā iesaistītā publika tiek informēta par uzņēmuma produktu un tā labajām īpašībām. Farmācijas nozare tomēr ir sarežģīta, tā tiek pārklāta ar konfidencialitātes plīvuru un katra informācija tiek īpaši kontrolēta, taču farmācijā izmantotos informācijas nodošanas paņēmienus veiksmīgi var izmantot un adaptēt ikvienas nozares pārstāvji.

Protams, katrā nozarē, kurā veiksmīgi tiek izmantota reklāma, produkta atpazīstamība un tā pārdošana jau a priori ir nodrošināta ar augstiem rādītājiem. Taču produkti, kuru reklāma ir aizliegta, prasa izdomu, oriģinālu pieeju un īpaši uzmanīgu attieksmi. Pieņemot, ka sabiedriskās attiecības ir svarīgs posms šādu produktu un sabiedrības savstarpējā mijiedarbībā, ir svarīgi apzināties, kādi ir galvenie mērķi un auditorija, kuru nepieciešams sasniegt. Mārketings, tā stratēģija un sabiedriskās attiecības vienotā kombinācijā ir visefektīvākais veids, kā panākt nepieciešamo, virzot ne tikai produktu preču zīmju noieta veicināšanu, bet uzņēmuma brenda un reputācijas stabilizēšanu. Vissvarīgākais, lai izvēlētās metodes būtu saskaņā ar nozares ētiskajām vērtībām, un tad tās būs efektīvākais risinājums reklāmas aizlieguma problēmai.